Thursday, November 3, 2011

Renovation 1: Plaster Ceiling

Salam.

Hari ini nak cerita tentang progress rumah baru terutama bab plaster ceiling ni. Haishhh...macam-macam hal lah dengan kontraktor ni. Gerammm jer rasa....

Okei kisahnya macam ni, setelah rundingan, perbincangan bla bla dilakukan, kedua-dua pihak pun berpuas hati dengan quotation dan beberapa hal lain. Tuan rumah pun memberi sepenuh kepercayaan kepada kontraktor terbabit untuk melakukan kerja-kerja pengubahsuaian rumah iaitu wiring + plaster ceiling + pemasangan lampu downlight. Itu cerita bab 3 minggu yang lepas.

Seminggu yang lalu aku pun pulanglah bercuti sekolah ke negeri Perlis dengan harapan selepas pulang semula dari cuti, kerja-kerja plaster siling pun insya-Allah siap. Itupun setelah diberi janji-janji manis oleh kontraktor. 

Sepanjang kat Perlis tu, i was always keep calling mr.T nak tahu macam mana progress rumah. Alhamdulillah, weekend dia pergi semuanya berjalan dengan lancar. Kerja-kerja pengubahsuaian sedang giat dilakukan dan mr.T pun ada MMS the pictures. Okei itu cerita bab minggu tu. Nak tengok gambar tak? Jap nak tepek kat bawah ni.....

Plaster ceiling sedang dipasang kat hall rumah

Ni plak kat entrance

Sebaik saja aku pulang bercuti di kampung halaman, tak sabar uolls nak pergi jenguk rumah. Teruja okeis....then DANGG....ada masalah bukan masalah teknikal lagi dah....

Ok kontraktor bagitau kepada kami yang plaster siling dah siap.



Macam ni dia cakap siap?

Mana lampu downlightku??? Takkan macam ni jer kot dah siap....plaster ceiling ni tak cat semula bagi cantik ker? duk nampak lagi ja bekas garis guna pensil tuuu......

LED lampuku pun takdak.....

Rupanya ada extra or hidden chargeeeeee ok!

Silapnya kami, payment dah bagi 95%....anak kontraktor tu cakap plaster siling ni dah siap. Kalau nak cat semula dan pasang lampu downlight, charge lain akan dikenakan.....

Mak aihh.....dah bayar mahal-mahal......ko sengaja nak 'ketuk' lagi erk....

Hari tu cakap lain, hari ni cakap lain. Semua sekali termasuk dengan pemasangan lampu bla bla dengan sebut harga tersebut. Mulut manisss jer erk nak duit aku huh! Pandai ko apek nak 'ketuk' gua....ko tinggal camtu, ko suruh kitaorang tambah lagi duit....ini sudah kasi gua naik hanginnnnnn satu badan......

Tak tunggu lama, time-time tu jugak mr.T call and cakap baik-baik dengan uncle tu. Tanya  semula aper citer nih!

Aku rasa mau kalau cakap dengan aku dah memang boleh gaduh kottt......gerammmm jer.....

Then, ye....uncle tu cakap kalau mau dia cat itu plaster ceiling aaaa mau kena tambah lagi luit.....pergghhhhh.......kepale lutut ko!

Tak perlu la ku sebut berapa quotation tu tapi memang fusfusfus la kami bayar....

Sebelum-sebelum ni ada jugak kontraktor lain datang and bagi lagi murah tapi sebab kami percaya uncle tu dan percaya kerja dia, tu yang setuju. Haihh silap kami jugak kot tak tanya betul-betul. Aku set mind, surela plaster siling tu termasuk dengan bercat sekali....idok la penoh aku dengar orang buat plaster siling tak bercat!

Eh eh ada hidden-hidden charge pulakkkk die.......

Stressssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

Aku dah malas dah nak cakap dengan uncle tu kang jadik cerita lain.....aku ni kalau dah rasa kena tipu memang tak bleh nak buat plastik lagi. Balik daripada rumah baru tu, kami terus pergi ke kedai plaster siling. And surpriseeee......kami boleh dapat harga lebih rendah and of course plaster ceiling tu mestilah bercat sekali.

2-3 hari ni mr.T la yang banyak deal balik...bincang elok-elok...tanya uncle tu kenapa tak bagitau awal-awal dengan kami sebelum ni yang itu harga untuk plaster siling bukan plaster siling bersama cat....hari tu buat quotation macam mana....hurmmmm..........

Aku cakap kat mr.T kalau kontraktor tu tak nak buat semua tu, kita tahan payment dia lagi 5%....kena main kasar balik ni!

Hari ini, Alhamdulillah...mr.T call aku bagitau, uncle tu dah setuju untuk cat plaster siling.....bab lampu aku taktau lak camner citer....takperla sekurang-kurangnya doa aku telah didengari oleh-Nya.

P/S: Nasihat saya kepada pemilik-pemilik atau tuan-tuan rumah baru ni kalau boleh sebelum nak hire orang buat plaster siling ni lebih baik pergi ke kedai-kedai plaster siling and deal dengan beberapa kedai plaster ceiling ni daripada ambil kontraktor yang dok lalu-lalang depan umah baru kita, dok promote itu ini....Nasihat ni pun aku dapat daripada tuan kedai plaster sendiri sebab kalau kedai, diorang takleh lari mana...kalau kontraktor...buat lari duit and tutup phone...tak ke naya.....Mungkin bukan semua kontraktor begitu tapi sebagai langkah berjaga-jaga, apa salahnya kan.

1 comment:

Lyn Harris said...

hi dear.. sian kat u.. kenapa byr smp 95%. Bese byr deposit je dulu. kdang2 tak smp 40% pun.. kesian kat u all.. tp kena ckp elok2.. nanti dia buat bkn2 lg bahaya.. take care..